הסכם ממון לא תמיד מגן בפני שיתוף, ממה להיזהר וכיצד?

הסכם ממון הוא חוזה בכתב הנועד להסדיר את היחסים הממוניים והרכושיים בין בני זוג , גם ידועים בציבור (הסכם לחיים משותפים) וגם בני אותו המין (הסכם זוגיות). מה קורה ללא הסכם ממון וממה צריך להיזהר?

ההסדר קובע מה ההסדר עליו החליטו בני הזוג לגבי הנושאים הממוניים והרכושיים שלהם ערב חתימתו וגם צופה פני עתיד, לגבי הנכסים אותם יצברו בעתיד (כולל מתנות, ירושות, נכסי קריירה, עסקים וכדומה), וכן ניתן לכלול בו באופן ספציפי נושאים ערכיים ומשפחתיים אישיים שונים.

יש העורכים הסכם ממון בטרם הנשואים על מנת לשמר רכוש או כספים שמבקשים שלא יהיו ברי שיתוף עם בן הזוג שלהם במקרה של פרידה. ויש העורכים אותו גם במהלך הנשואים או הקשר שהופך לרציני.

התגברתם על הרומנטיקה ערב הנשואים ואף הצלחתם להתמודד בהצלחה עם תחושת ה”לא נעים” וכעת הבנתם שהגיע הזמן לבדוק מה יקרה אם בשלב כל שהוא ברית הנישואין או מערכת היחסים הזוגית שלכם יכלו את ימי האהבה שלהם, יעלו על שרטון והחבילה תתפרק?

כיצד יחולק הרכוש, אותו צברתם במהלך שנות עמל רבות, בחלקו אולי אף לפני תחילת הקשר? או רכוש שהתקבל אצלכם במהלך השנים בירושה? ומה יעלה בגורל כספים ו/או רכוש אותם קיבלתם במתנה מהוריכם?

הרגישות בהסכם ממון

מדובר ללא ספק בנושא רגיש לא פעם הצד שמבקש להסדיר נושאי הממון הינו “בעל המאה” או הצד החזק יותר כלכלית בקשר, מה שמראש לעיתים נתפס בעיני הצד האחר כהתניה או כאולטימטום. לא מעט מחלוקות וריבים פורצים על הרקע הזה.

לכן חשוב ביותר לעשות הסכם שכזה אצל עורך דין עם רגע בגישור, עורך דין שידע לייעץ לצד הפונה כיצד לפנות לבן זוגו ולהציג הבקשה בצורה מכבדת בטוחה, ובעיקר שידע לנהל את שלבי ההסכם בדרך כזו שתשרה ביטחון הדדי ותחושה מכבדת אצל שני בני הזוג.

מי חשוב שיעשה הסכם ממון?

חשוב להדגיש כי הסכם ממון חשוב שיערך לא רק טרום נשואים אלא גם במערכת יחסים שיכולה להתפרש כמערכת של “ידועים בציבור”.
כשהסטטיסטיקה של שיעור הגירושין עומדת כמעט על 50% ושיעור הפרדות בקרב ידועים בציבור אף יותר יהיה זה לא אחראי לא לתת על כך את דעת ולטפל בנושא בצורה רצינית וכבר בתחילת הקשר.

נישואים הם בין היתר סוג של שותפות כלכלית וכמו שלא הייתם נכנסים למיזם של הקמת חברה וצירוף שותפים בלי הסכם מסודר, חשוב לעשות אותו הדבר גם לפני שהקשר מתמסד. בעיקר כשבשנים האחרונות נשאים בגלאים מאוחרים יותר מבעבר כשכבר לרוב נצברו כספים, זכויות או רכוש.

עבור זוגות שנמצאים בפרק ב’ חשיבות רבה בעריכת הסכם שכזה בין אם חיים ביחד ובין אם מחליטים להינשא בשנית. הם מגיעים עם ממון ובעיקר עם רצון עז לא לחבות חוויות לא נעימות שוב סביב מחלוקות בתחומי הממון במידה וחוו אותם בסיבוב הראשון.

מה קורה אם אין הסכם ממון?

כשאין הסכם ממון והקשר בא אל קיצו פועלים בנושא הממון והרכוש על פי חוק יחסי ממון שקובע בעקרון כי אם מי מהצדדים קבל במהלך הנישואין נכס בירושה או במתנה או רכש נכס לפני הנישואין – נכס זה שלו בלבד ואינו בר חלוקה ושיתוף. מאחר וכל השאר נחשבים כחלק מהרכוש המשותף שאמור להתחלק בין הצדדים שמועד הפרידה על פי החוק.

ממה להיזהר?

לאחרונה כרסמה פסיקת בתי המשפט בהוראות חוק יחסי ממון וקיימים לא מעט פסקי דין לפיהם דווקא אותם נכסים המצוינים בחוק ככאלו שאינם ברי חלוקה, עלולים להיות משותפים במקרים מסוימים.

דירת מגורים – צד שהביא עמו לנשואים דירה בין אם רכש מכספו או בין אם הוריו נתנו לו במתנה לפני הנישואים, רשם אותה בטאבו כבעלים יחידיים, אם בני הזוג התגוררו בדירה זו במהלך השנים השקיעו בה שילמו משכנתא משותפת וכדומה למרות שמדובר בכספי טרום חתונה או במתנה ולמרות שהדירה רשומה בטאבו על שם אותו צד בלבד, הצד השני יכול לטעון על זכויות בדירה, השקעה טיפוח השבחה, הסתמכות ועוד ובית המשפט אף פסק בעבר במקרים כאלו כי יש לו זכויות בנכס.

ירושה – צד שקיבל ירושה במהלך הנשואים ולא הקפיד להפקידה לחשבון נפרד ולא לעשות בה שימוש משותף וליצור הנאה משותפת, עלול למצוא עצמו בתם הקשר חולק אותה עם הצד השני.

כספים מלפני הנישואין – גם פה על מנת לא לחלוק בכספים אילו ישנה חשיבות רבה להתנהגות בפועל ההפרדה החשבונית, השימוש וההתנהלות.

נשאלת השאלה – האם הסכם ממון מגן בפני חלוקה ושיתוף כזה?

חשוב להדגיש כי הסכם ממון יגן בתנאי שנערך נכון התייחס נכון לסוגיות ובעיקר בתנאי שעורך הדין שערך אותו עבור הצדדים דאג להנחות את הצדדים היטב לגבי ההתנהגות הנדרשת מהם והמצג עליהם לשקף במהלך הקשר, על מנת שההסכם יכובד כלשונו ויהא קשה לתקוף אותו בעתיד.

בנוסף לעיתים קיימות סיטואציות שחשוב ליתן להם השלמה חוזית / צוואתית/ הסכם נאמנות ועוד על מנת ליצור חיץ משפטי להגנה מפני טענות עתידיות של בן/ת הזוג האחר בדבר שיתוף זכויות באותם נכסים או כספים.

זוהי גם אחת הסיבות מדוע מאוד לא מומלץ להשתמש בהסכמים הקיימים ברשת או הסכמים סטנדרטיים, החשיבות של ייעוץ משפטי מקיף וספציפי ותפירת החליפה הרלבנטית בדיוק לצדדים מספקת בדיוק את ההגנה והביטחון מפני מחלוקות בעתיד. והלוא זה מה שכולנו רוצים למנוע.

אישור ההסכם

הסכם ממון צריך שיאושר בפני נוטריון ו/או בימ”ש/בית דין רבני במידה ומדובר בהסכם לפני נשואים או בהסכם בין בני זוג נשואים. לגבי ידועים בציבור בני אותו המין אין צורך באישור. חשוב לזכור לעדכן מדי כמה שנים את ההסכם בעיקר לאור השינויים שחלים והדינאמיות של החיים.

דילוג לתוכן