שוב נהג ללא רישיון, ושוב לא יישלח לכלא

ביהמ”ש לתעבורה בחיפה גזר לאחרונה עונש קל על נהג שהורשע בשנה שעברה בשתי עבירות של נהיגה ללא רישיון, אחת מהן בזמן שלילה קודמת.

הנהג-הנאשם (21) הורשע באוקטובר 2016 על פי הודאתו בעבירות של נהיגה בזמן פסילה ונהיגה ללא פוליסת ביטוח. כמו כן הוא הודה והורשע בתיק נוסף, שוב בעבירות של נהיגה ללא רישיון וביטוח, שביצע בנובמבר 2015. לאחר הודאותיו, מה שנותר הוא הליך גזירת העונש.

יש לציין שאלה לא היו הפעמים הראשונות שבהן נתפס בעבירות שכאלה. כפי שהציג זאת סגן הנשיא השופט גיל קרזבום, “הנאשם נוהג משנת 2013 ולחובתו 10 הרשעות קודמות, כאשר בין היתר הורשע פעמיים בגין עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה”.

המדינה, באמצעות עוה”ד חני דגן, ביקשה להטיל על הנאשם מאסר בפועל, וכן פסילות רישיון ממושכות, בפועל ועל תנאי.

לתמיכה בעמדתה המדינה הפנתה לחומרת העבירות ולעברו התעבורתי של הנאשם, הכולל שתי עבירות דומות של נהיגה ללא רישיון.

שירות המבחן שערך תסקיר על אודות הנאשם, הביע עמדה שונה. השירות התרשם כי מעורבותו של הנאשם בתיק, בצד גינוי מצד הוריו, עוררו בו לקיחת אחריות וחשיבה על משמעות התנהגותו ועימתו אותו עם המחירים הכרוכים בה.

כמו כן, לגישת השירות, המקרה חידד עבור הנאשם את גבולות המותר והאסור וגרם לו להפיק את הלקחים הנדרשים. עם זאת השירות סבר כי הנאשם זקוק להצבת גבולות משמעותית בצד הליך שיקומי, והמליץ על הטלת מאסר שירוצה בעבודות שירות, בנוסף לצו מבחן, קנס, מאסר על תנאי לתקופה משמעותית והתחייבות כספית.

עוה”ד שמעון צור שייצג את הנאשם, ביקש לאמץ את המלצות שירות המבחן ולא להטיל עונש של מאסר בפועל, ולחלופין להסתפק במאסר שירוצה בעבודות שירות.

הנאשם עצמו הביע חרטה על מעשיו וציין שלא יחזור עליהם.

מאסר ראשון – בעבודות שירות

“בביצוע העבירות כדי ללמד על מסוכנותו של הנאשם לציבור המשתמשים בדרך ועל זלזול בהחלטות בית המשפט והוראות החוק”, כתב השופט קרזבום.

לאחר ששקל את חומרת העבירות, נסיבות ביצוען והפגיעה בערך החברתי של הגנה על הציבור, כמו גם את הפרת החובה לקיים החלטות של בית המשפט, השופט ציין כי מתחם העונש ההולם בתיק נע בין מאסר על תנאי לבין מאסר בפועל של 10 חודשים.

לאחר מכן השופט פירט שיקולים לכאן ולכאן במקרה הספציפי של הנאשם. להחמרה בעונש השופט לקח בחשבון את עברו התעבורתי, ולטובת הקלה בעונש השופט התחשב בהמלצת שירות המבחן ובכך שהנאשם הודה מיידית ולקח אחריות על מעשיו.

“אשר לרכיב המאסר בפועל, אני סבור כי נוכח חומרת העבירות ועברו של הנאשם, לא ניתן להסתפק במאסר מותנה ויש להשית על הנאשם מאסר בפועל. עם זאת, נוכח העובדה שמדובר במאסרו הראשון של הנאשם, הנסיבות לקולה והמלצות שרות המבחן, המאסר ירוצה בדרך של עבודות שירות”, קבע השופט.

לפיכך, השופט גזר ע
ל הנאשם את העונשים הבאים: שלושה חודשי עבודות שירות שיבוצעו בעמותת “זקני כרמל”, ששה חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים, פסילת רישיון למשך 11 חודשים, 6 חודשי פסילת רישיון על תנאי, וכן קנס בסך 2,000 שקל.

דילוג לתוכן