הליך רכישת חברה

הליך רכישת חברה

כל משבר או פריחה כלכלית מביאים איתם הזדמנויות כלכליות מצוינות לרכישה או מכירת עסק/חברה.תקופה קצרה של מס’ חודשים יכולה לגלות מה חוסנה הכלכלי של חברה או להיפך.

היום אני כותב לכם בקצרה על הליך הרכישה.
הליך רכישת חברה הנו הליך מורכב, הטומן בחובו היבטים עסקיים ומשפטיים שונים.

על מנת להבטיח כי ההשקעה הפוטנציאלית תהיה כדאית, חשוב מאוד להתייחס לסוגיות השונות, טרם קבלת החלטה.

מדובר בין היתר בביצוע בדיקת נאותות, איסוף מידע ובחינת מצב הענף בו עוסקת החברה ומתחריה.

בדיקת נאותות

בעגה המקצועית נקראת בדיקה זו “Due Diligence” ומטרתה לספק למשקיע נתונים כספיים לגבי החברה, אשר יסייעו לו בקבלת החלטה האם מדובר בעסקה המתאימה לו.

הבדיקה מתבצעת באמצעות בחינה מעמיקה של הדוחות הכספיים של החברה על ידי רואה חשבון מטעמו של המשקיע.

רואה החשבון רואה מהם נכסי החברה ומהם התחייבויותיה ועל פי חוות הדעת שיפיק, יוכל המשקיע להחליט האם אכן מדובר ברכישה כדאית ואם כן, באלו תנאים.

איסוף מידע

צעד מקדמי חשוב ביותר במסגרת רכישת חברה, הוא איסוף מידע עסקי. היקף וסוג הנתונים הרלוונטיים משתנה מטבע הדברים בהתאם לתחום הפעילות העסקית של החברה, גודלה, הוותק שלה, המבנה העסקי שלה וכיו”ב.

בין היתר, יש לדעת מיהו העומד בראשה של החברה וזהות בעלי המניות, מי הם הלקוחות המשמעותיים של החברה והאם מדובר ביחסים עסקיים יציבים. אלו נכסים יש לחברה, אל מול התחייבויותיה,

כמה עובדים היא מעסיקה ובאלו תנאים, האם החברה מנהלת הליכים משפטיים כלשהם, אם כנתבעת ואם כתובעת וכיו”ב. לכל הנתונים הללו יכולה להיות משמעות רבה מאוד לצורך בחינת כדאיות העסקה.

מצב הענף ובדיקת חברות מתחרות

כאשר משקיע שוקל לרכוש חברה, אין בדי בכך כי יוודא את רווחיותה של החברה אותה הוא שוקל לרכוש. כדאיות עסקית מלאה נבחנת גם אל מול הענף כולו, המגמות הצפויות בו וכמובן, מיהן החברות המתחרות המציעות את אותם מוצרים או שירותים.

יש למפות היטב את מעמדה של החברה אל מול אותן חברות מתחרות, הן מבחינת משאבים כספיים והן מבחינת משאבים אנושיים. כמו כן, יש לזהות את יתרונותיה וחסרונותיה של החברה מול החברות האחרות ולשקלל את כל הנתונים הללו, במסגרת קבלת החלטה על רכישת החברה והתנהלותה לאחר העברת השליטה:

האם מתווה הפעילות הנוכחי הוא המתאים ביותר, האם יש צורך בשינוי מבני של החברה וכדומה.

עו”ד צור הינו מגשר עסקי, בורר עסקי וליטיגטור, יועץ משפטי ונאמן למנכ”לים ובעלים של חברות פרטיות ובינוניות. מתמחה בהקטנת הסיכונים הפנימיים והחיצוניים של הלקוחות ולהגדלת הפוטנציאל העסקי בכל הסכם שנערך.
לדוג’:

  1. מיזוגים בין חברות כמפתח למינוף עסקי.
  2. חיבורים עסקיים למשקיעים ליצירת מיזמים משותפים.
  3. הגנה עסקית מול המתחרים והרשויות.

לקבלת פרטים נוספים על הליווי המשפטי של משרד עורכי דין שמעון צור

דילוג לתוכן