מה להגיד בשיחת שימוע לפני פיטורים?

תוכן עניינים

שימוע לפני פיטורים, עשוי להיות ההזדמנות האחרונה שלכם למנוע פיטורים. לכן, כדאי מאוד להכיר נושא זה ולדעת כיצד להיערך לשימוע באופן מיטבי. למעשה, גם אם אתם לא עומדים בפני פיטורים או חוששים שתעמדו במצב זה בקרוב, כדאי ומומלץ להכיר את הנושא מבעוד מועד.

להגיע מוכנים

למרות שעולם העבודה הוא כיום דינאמי מתמיד, לא כול העובדים עוזבים מקום עבודה בעקבות פיטורים. חלקם מתפטרים וגם מי שמפוטר, לא תמיד מכיר היטב את נושא השימוש לפני פיטורים. כרקע כללי, נציין כי שימוע לפני פיטורים הוא הליך שמעסיקים מחויבים לבצע. לפני השימוע עצמו, על המעסיק להסביר לעובד מדוע בכוונתו לפטר אותו ולעדכן אותו בנוגע למועד השימוע, די זמן מראש.

 כמו כן, אם יש מסמכים שרלוונטיים להיערכות, עליו לאפשר לעובד לראות אותם. בשימוע עצמו, עליו לתת לעובד הזדמנות להגיב לכוונו לפטרו ולסיבות לה. 

המעסיק מחויב לשקול את תגובות העובד בשימוע, לפני שיקבל את ההחלטה הסופית לגבי הפיטורים. זאת, “בלב שלם ובנפש חפצה”. עד כמה הוא אכן יעשה זאת, לא לגמרי תלוי בכם. הוא עשוי בפועל להתעלם לגמרי ממה שתגידו. אבל בהנחה שאינכם מעוניינים להיות מפוטרים, כדאי לנצל את ההזדמנות ולהגיע לשימוע מוכנים היטב. כיצד?

 

להתחיל מסיבת הפיטורים

כשלב מקדים, חיוני להבין את הסיבות לרצון לפטר אתכם. זה עשוי להיות מסיבות שנוגעות בעיקר לכם אישית, כמו אי התאמה לתפקיד או מקרה מיוחד שהתרחש. זה יכול להיות גם על רקע סיבות כלליות של הארגון, כמו סגירת או איחוד סניפים שבעקבותיה צמצום כח אדם. חשוב לנסות ולהבין באופן מלא ככל הניתן את השיקולים של המעסיק, כולל אלה שהוא לא חושף בפניכם. למשל גובה השכר שלכם, כאשר אולי יש לו עובד זוטר בשכר נמוך יותר, שכבר מיומן בחלק מהדברים שאתם עושים.

 

נקודות להעלות בשימוע

אם כך, מה להגיד בשימוע לפני פיטורים? אלה כמה כיוונים אפשריים:
• להוסיף מידע שימושי – אין טעם בחזרה סתמית, על מידע שכבר יש למעסיק. למשל, להזכיר את תרומתכם לעסק, בנקודות שידועות לו היטב. 

מצד שני, האם תוכלו לחזק זאת? למשל, לציין את תרומתכם הקונקרטית לפרויקט חשוב, שלא המעסיק ניהל אישית ולכן, הוא לא מודע לכך.

• להציע פתרון – אם גובה שכרכם הוא הסיבה לפיטורים, ייתכן שכדאי להציע עבודה במשרה חלקית. אפשרות נוספת, אם כי פחות רצויה, היא להציע צמצום זמני בשכר. בכלל, הגישה של הצעת “פתרונות” חשובה ביותר ועוד נביא דוגמאות נוספות מסוג זה.

• תפקיד אחר – האם יש תפקיד אחר בעסק אשר אתם עשויים להתאים לו ושרלוונטי להזכיר?
• מיומנות מקצועית חסרה? – אם תכשירו את עצמכם בנושא הדרוש על חשבונכם, בהנחה שמדובר בהכשרה קצרה, האם הדבר יתאים למעסיק? מבחינתכם, זו עשויה להיות במילא השקעה כדאית בעתידכם המקצועי.

• איסור לפטר – יש מצבים שבהם אסור לפטר אתכם וכמובן, אפשר לציין זאת אם רלוונטי. למשל לגבי עובדת בהריון, בחופשת לידה, עד 60 יום לאחר חופשת לידה או עובדת במהלך טיפולי פוריות.

• האם ניתן להמתין? – לא תמיד ישנה דחיפות לפטר וכדאי לנצל זאת. תוכלו לבקש להמתין עם ההחלטה ולתת לכם הזדמנות נוספת.

• מעבר לפיטורים – מעבר להיבט ההחלטה על פיטורים, ניתן בשימוע מסוג זה לדבר גם על נושאים משלימים נוספים. דוגמה בולטת לכך הוא נושא פיצויי הפיטורים – נושא מורכב וחשוב ביותר, אשר יש לגביו לא פעם מחלוקות.

חשוב לציין, שזכותכם להיות מיוצגים בשימוע על ידי עורך דין. כדאי כמובן לפנות לעו”ד שמתמחה בכך, גם בכל התלבטות או צורך בייעוץ.

 

במידה ועובד נתקל במצב בו הוא חש מנוצל או שמרגיש כי אינו מקבל את הזכויות שלו בזמן התפטרותו, בחופשת לידה או שהוא סובל מכל הפרה כזו או אחרת שקשורה לזכויותיו ולתנאיו כעובד/ת – חשוב לפנות במידי לעורך דין לדיני עבודה

דילוג לתוכן