גידול קנביס לשימוש עצמי ואי הרשעה

לפני כ-9 חודשים הודה צעיר בעבירה של “גידול סם מסוכן” לאחר שנתפס מגדל שתיל בודד של קנביס במרפסת דירתו. השתיל צמח יפה והגיע למשקל מכובד של 70 גרם.

במסגרת הטיעונים לעונש התביעה ביקשה להטיל על הצעיר עבודות שירות וציינה שדרישתה לעונש מתון יחסית נובעת מהתסקיר החיובי שהגיש בעניינו שירות המבחן.

מנגד, שירות המבחן והסנגור ביקשו לבטל את ההרשעה ולחייב את הצעיר בביצוע שעות לתועלת הציבור בלבד. לדבריהם, מדובר באדם נורמטיבי שעובד באופן קבוע מאז סיום לימודיו וכיום הוא נשוי ואב לבת פעוטה. הם הוסיפו שהרשעה תגרום באופן כמעט ודאי לפיטוריו שכן הוא עוסק באבטחת מידע, והדגישו שאשתו של הנאשם פוטרה והוא המפרנס היחיד.

לטענתם, מתקיימים במקרה זה שני התנאים שנקבעו ב”הלכת כתב” להימנעות מהרשעה שכן  ההרשעה תפגע בנאשם בצורה חמורה וכמו כן נסיבות העבירה יחסית קלות.

אי הרשעה – לא כל כך חריג

השופט עידו דרויאן מבית משפט השלום בתל אביב ציין בפתח דבריו שנסיבות העבירה והיעדר עבר פלילי של הנאשם מלמדים שאכן מדובר במעשה “שאינו מן החמורים מסוגו” ואין להסיק מגידול שתיל בודד על מעורבות הנאשם בעולם הסמים.

השופט הדגיש שהכללים שנקבעו בהלכת כתב אושרו שוב ושוב בהחלטות בית המשפט העליון. לדבריו, לכאורה אי הרשעת נאשם היא אמצעי “חריג שבחריגים” אך סקירת הפסיקה מצביעה על יישום מרחיק לכת של ההלכה בבתי המשפט.

כך למשל, ב-2013 בוטלה הרשעת צעיר שהורשע בשלוש עבירות של סחר בסמים כי התכוון לקבל אשרת כניסה לארץ זרה. במקרה אחר, ההרשעה בוטלה כדי שהנאשם יוכל ללמוד ייעוץ השקעות. במקרה שלישי הגדיל בית המשפט לעשות וביטל הרשעה של נאשם בסחר בסמים אף שלא הוכח נזק קונקרטי לעתידו של הנאשם.

השופט ציין כי “קל וחומר” כשמדובר בנסיבות של גידול שתיל בודד ניתן לבטל את הרשעתו של הנאשם.

השופט הדגיש בהקשר זה שהשתכנע שהותרת ההרשעה על כנה תפגע בצורה חמורה וממשית בהמשך חייו הנורמטיביים של הצעיר ובקריירה שלו. עוד לדבריו, תוצאות בדיקות הסמים מלמדות שהוא הפסיק את השימוש ו”נקי” כבר למעלה משנה.

בנסיבות אלה ביטל השופט את הרשעת הנאשם. יחד עם זאת הוא לא פטר את הנאשם בלא כלום והטיל עליו 180 שעות לתועלת הציבור וצו מבחן לשנה.

דילוג לתוכן