הוכחת מוניטין, חישוב מוניטין ומיסוי מוניטין

מוניטין הוא מכלול של תכונות היוצרות את הרושם החיובי של עסק כלפי הצרכן ומובילות אותו לבחור במוצרי בית העסק על פני מוצרים אחרים. המוניטין הוא נכס בלתי מוחשי בעל שווי רב ולכן, חשוב לדעת כיצד מוכיחים את קיומו, כיצד מחשבים את שוויו והאם ישנו מס בגין מוניטין.

הוכחת מוניטין

הצורך להוכיח את קיומו של מוניטין עולה  בדרך כלל, בעת גניבת עין. אז יש להוכיח קודם כל את קיומו של המוניטין ולאחר מכן כי קיים חשש סביר להטעיה, כי המוצר או השירות שהוענקו על ידי הנתבע הנם למעשה של התובע.

 כיצד מוכיחים את קיומו של מוניטין? יש להראות כי המוצר (במובן זה יכול ומדובר גם על תיאור, סימן או שם) רכש לו הכרה והוקרה בקרב הציבור והוא מבחין בינו לבין מוצרים אחרים ובוחר בו על פניהם. 

לעניין זה יודגש, כי הצרכן אינו חייב להכיר את שם המוצר או את בעליו, אלא די בכך כי הוא מבדיל בינו לבין מוצרים אחרים ובוחר בו. לצורך כך בוחנים נתונים שונים כגון: מהו משך השימוש בשם או הסימן, אופי פרסומו ומידת ההשקעה בכך שהצרכן יזהה את המוצר.

חישוב מוניטין חברה

בשל היותו נכס בלתי מוחשי, חישוב שוויו של המוניטין הוא מלאכה מורכבת המצריכה ייעוץ מקצועי של עורך דין מומחה. אולם ניתן לומר כי הנוסחה הבסיסית לחישוב היא ההפרש בין ערכה של הישות העסקית כולה לבין ערכם של הנכסים המוחשיים שלה. 

מתי עולה הצורך בחישוב מוניטין של חברה? במספר מצבים, למשל, בעת גניבת עין, אז יש צורך לחשב את ערכו של המוניטין על מנת להגיש תביעה נזיקית לפיצוי. דוגמא נוספת היא בעת מכירת העסק, שהרי כאמור מוניטין הוא חלק מנכסי החברה ולפיכך חייב להיכלל בשווי העסק בעת מכירתו.

 

מיסוי מוניטין

כאמור מעלה, המוניטין הוא חלק בלתי נפרד מן העסק ועל כן, בעת מכירת העסק, נמכר גם המוניטין שלו ועסקה זו חייבת במס. שיעור המס הנו 25% ומדובר בנכס הזכאי לפחת, קרי ניתן להפחיתו במשך 10 שנים כהוצאה מוכרת.

 מדובר בהטבת מס משמעותית ועל מנת לנצלה, יש לנכס חלק גדול ככל האפשר ממחיר הרכישה לרכיב המוניטין.

 למותר לציין, כי הדבר דורש תכנון מוקפד באמצעות עורך דין מומחה, על מנת לפעול כחוק ולהימנע ממצב שבו רשויות המס יראו בסכומי הרכישה שיוך פיקטיבי למוניטין.

לקבלת פרטים נוספים על הליווי המשפטי של משרד עורכי דין שמעון צור

התקשרו עכשיו

דילוג לתוכן