פיצוי בגין התעמרות בעבודה

פיצוי בגין התעמרות בעבודה

תוכן עניינים

התעמרות בעבודה כוללת התנהגויות פוגעניות, מטרידות ומשפילות, שאינן פיזיות, המתרחשות במקום העבודה או בהקשרים של העבודה, והחוזרות על עצמן שוב ושוב.

אילו התנהגויות נחשבות כהתעמרות בעבודה?

התעמרות בעבודה כוללת התנהגויות כמו צעקות, השפלות, כינויי גנאי, איומים, האשמות שווא, הפצת שמועות, התעלמות ונידוי חברתי במקום העבודה, כמו גם, זלזול בוטה, קפדנות יתר, ומניעת צרכים בסיסיים כמו אכילה, שתייה ועשיית צרכים.

בנוסף, גם חדירה לפרטיות העובד, דרישה לבצע מטלות משפילות או מטלות שאינן תואמות את יכולותיו, דרישה שיעבוד מעבר לשעות העבודה או בשעות חריגות, או דרישה לשבת בחוסר מעש לאורך זמן ממושך, הן דוגמאות להתנהגויות הנחשבות התעמרות.

כיצד מתייחסים בתי הדין לעבודה ל התעמרות בעבודה?

למרות שעד כה לא נחקק חוק מפורש האוסר על כך, בתי הדין לעבודה דנו כבר בתביעות רבות בנושא, ובמקרים לא מעטים קיבלו טענות בדבר התנהגויות שפגעו בכבודו של העובד, או הצבת דרישות לא הגיוניות בפניו, באופן החוזר על עצמו שוב ושוב, כהתנהגויות פסולות, המהוות התעמרות, ואף ופסקו פיצויים לעובדים שהוכיחו שסבלו מכך.

האם ישנם תנאים להכרה בהתעמרות בעבודה?

בית הדין לעבודה יתייחס להתנהגויות שצוינו קודם כאל התעמרות רק בתנאי שהן אינן מקרה בודד וחריג, אלא דפוס התנהגות חוזר. פרט לכך, בית המשפט פתוח בדרך כלל למגוון אפשרויות.

למשל, מספר אנשים שונים שפגעו בעובד בשל תרבות ארגונית פוגענית המאפשרת זאת, או התנהגות מתעמרת שקרתה מחוץ למקום העבודה ומעבר לשעות העבודה, כולל התעמרות הנעשית דרך הטלפון, המייל והרשתות החברתיות.

על מי מוטלת האחריות למנוע התעמרות במקום העבודה?

מתוקף חוזה ההתקשרות בין העובד למעסיק, ועל בסיס חוק יסוד כבוד האדם חירותו, המעסיק הוא האחראי לרווחת העובדים ועליו לספק להם סביבת עבודה השומרת על כבודם כעובדים וכאנשים והמאפשרת להם למצות את יכולותיהם באווירה רגועה. מכאן, שהאחריות לסביבת עבודה מכבדת ונטולת התעמרויות מוטלת על המעסיק, גם אם הוא עצמו אינו משתתף כלל למעשי ההתעמרות.

כיצד אפשר להתמודד עם התעמרות בעבודה?

בפני עובד שסבל מהתעמרות במקום העבודה עומדים מספר נתיבי פעולה, שבחלקם אפשר לפעול גם במקביל: הגשת תביעה נגד המעסיק בבית הדין לעבודה; התפטרות בדין מפוטר; הגשת תביעה לביטוח הלאומי, הגשת תביעת לשון הרע והגשת תביעה פלילית.

מהי החקיקה המאפשרת לבתי הדין לדון בתביעות נגד המעסיק בגין התעמרות בעבודה?

כאמור, בתי הדין דנים במקרי התעמרות למרות שהחוק למניעת התעמרויות במקום העבודה עדיין לא עבר את כל שלבי החקיקה. לכן, עובד המבקש לתבוע את המעסיק יעשה את בדרך כלל מכוח דיני נזיקין ומכוח חובת תום הלב. על סמך שני חוקים אלה, בית הדין לעבודה רשאי לפסוק פיצויים בגובה של עשרות אלפי שקלים לטובת עובד שהוכיח שסבל מהתעמרות.

מהי התפטרות בדין מפוטר?

התעמרות בעבודה יכולה להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה. לכן, עובד שסובל מהתעמרות ממושכת ולא יכול לשאת את המשך העסקתו במקום העבודה, רשאי להתפטר ולתבוע פיצויי פיטורין בדין מפוטר, וזאת, בתנאי שעבד באותו מקום לפחות שנה אחת.

התעמרות

מדוע כדאי להגיש תביעה לביטוח לאומי במקביל לתביעה בבית הדין לעבודה?

עובד שהוכיח כי הוא סובל מנזק נפשי או פיסי מתמשכים כתוצאה מהתעמרות במקום העבודה רשאי לתבוע פיצויי נכות מהמוסד לביטוח לאומי. במדה ותיקבע לו קצבת נכות, היא תיתווסף לפיצויים שיקבל מהמעסיק.

באילו מקרים ניתן להגיש תביעת לשון הרע בגין התעמרות בעבודה?

אם העובד סובל מאמירות שפגעו בכבודו או בשמו הטוב ונאמרו בפני עובדים אחרים, באפשרותו להגיש תביעה אזרחית בגין עוולת לשון הרע. בתביעה מסוג זה ניתן לפסוק לטובת העובד פיצויים גם אם לא נגרם לו נזק ממשי.

מהי ההצדקה להגשת תלונה פלילית בגין התעמרות בעבודה?

עובד שההתעמרות בעבודה נגדו כללה עבירות פליליות כמו איומים באלימות, יכול להגיש תלונה פלילית נגד המתעמר ולדרוש שיועמד לדין פלילי. ההליך הפלילי יכול להתקדם במקביל להליך הפיצויים האזרחי והשניים אינם סותרים זה את זה.

במידה ועובד נתקל במצב בו הוא חש מנוצל או שמרגיש כי אינו מקבל את הזכויות שלו בזמן התפטרותו, בחופשת לידה או שהוא סובל מכל הפרה כזו או אחרת שקשורה לזכויותיו ולתנאיו כעובד/ת – חשוב לפנות במידי לעורך דין לדיני עבודה

דילוג לתוכן